Till och med en femåring kan berätta en historia. Det kan du med.

(Känsliga läsare varnas!)

Författaren och filmregissören Don Roff tros ha sagt “Övertänk inte skrivandeprocessen. Gör bara en sak: berätta den jävla storyn”. Jag brukar välja det mjukare “Först få det gjort, sedan få det rätt”, vilket har som fördel att vara lämpligare för känsliga personer av alla åldrar.

Många organisationer har en tendens att lägga över alla kommunikationsinsatser till någon på kommunikationsavdelningen, med hänvisning till att de inte har tid, eller att de saknar talang och kunskap för att berätta storyn. Man skickar Maria för att prata med pressen, då hon är den vältaliga, och Johan får skriva första utkastet då han har gått storytellingskursen. 

Att känna sig obekväm med att närma sig externkommunikation är inget konstigt, men det är viktigt att motarbeta: utan de grundläggande historierna har vi inget stoff att kommunicera.

En femåring kan berätta vad hen gjort i förskolan under dagen genom att använda de mest basala principerna inom storytelling. Naturligtvis kan kommunikationsteamet hjälpa dig att hitta en bra vinkel, narrativ och kanal för att bäst nå målgruppen. De borde, eller snarare ska, vara ärliga och tala om för dig om storyn saknar relevans eller skapar konflikt med varumärkesstrategin. Materialet måste dock fram så att kommunikationsavdelning har något att arbeta med.

Med andra ord, först “få det gjort” (genom att lyfta din story internt), och sedan låt specialisterna “göra det rätt”.

Sergio Guimaraes, Speaking of PR