Tre enkla regler för användning av adjektiv (och talspråk)

När man kommunicerar externt och skriftligt (t.ex. i ett pressmeddelande) är det ofta kontraproduktivt att göra texten till en hyllning av den egna verksamheten. Det skapar ett språk som kräver tid och arbete att redigera för att bli publicerbart som nyhetsmaterial. 

Det betyder dock inte att pressmeddelanden behöver vara kliniskt neutrala. Här kommer tre enkla råd gällande användning av adjektiv i dessa sammanhang:

1 – Undvik adjektiv i en pressrelease, såvida det du skriver inte är ett citat. Med andra ord, tänk efter en extra gång om projektet du skriver om verkligen är “revolutionerande” (låt andra dra den slutsatsen själva), men släpp fram adjektivet om det rör sig om ett citat.

2 – Adjektiv ska bidra med ny information till texten. Jag har jobbat med många utkast till produktlanseringar med den klassiska formuleringen “Vi är glada över att…”. Med tanke på att avsändaren investerar tid och arbete i att informera om en ny produkt, utgår vi nog alla ifrån att denne är nöjd – det finns ingen ny information här. Det är oftast mer intressant att förklara varför man är glad över den nya produkten, exempelvis genom att berätta om produktens nya fördelar.

3 – Med undantag för presskommunikation som en del av krishantering hos börsnoterade bolag eller organisationer, bör citat vara personliga, uttrycksfulla och påminna om talspråk. Ett citat som ser ut att vara skrivet av en robot har svårare att bli publicerat, medan ett som låter som om någon faktiskt har sagt det (istället för att ha skrivit det) troligtvis kommer att uppfattas som mer autentiskt och trovärdigt.

Sergio Guimaraes, Speaking of PR