Victoria’s Secret visar varför internkommunikation är så viktig

Victoria’s Secret har denna vecka skapat rubriker efter att en kund livesänt på Facebook hur hon, på grund av sin etnicitet, tvingades lämna deras butik i Alabama, USA. Företaget har offentligt bett om ursäkt och meddelar att medarbetaren inte längre jobbar hos dem.

Detta är ett typiskt exempel på varför internkommunikation är så viktig. Det är, trots detta, ett område som ofta nedprioriteras i förhållande till annat kommunikationsarbete. Många som jobbar med detta – både kunder och konsulter – får ofta anstränga sig hårt för att övertyga beslutsfattare och budgetägare att organisationens kultur och värderingar inte bara är flummiga ord. Att det är svårare att mäta effekterna av internkommunikation än externkommunikation hjälper inte heller argumentationen för att området ska få mer tyngd och resurser.

Gränserna mellan intern- och externkommunikation suddas alltmer ut när kunder och (f.d.) medarbetare på egna kanaler nu kan berätta om sin personliga erfarenhet av varumärket.

Denna nya verklighet innebär att medarbetarkommunikation och utveckling av organisationens kultur och värderingar – nu mer än någonsin – ska prioriteras Det är de som är grunden till god varumärkesbyggnad.

Sergio Guimaraes – Speaking of PR